SOFTWARE LLIURE

miércoles, 19 de marzo de 2008

Tasca 3


TENDENCIAS EN EDUCACIÓN EN LA SOCIEDAD DE LAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN

Jordi Adell
Adell, J. Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. En M. Area: Educar en la sociedad de la información. Bilbao: Descleé de Brouwer.

- Nom de l'alumne/a: Iris Gallart Sáez
- Assignatura: Noves tecnologies aplicades a l'educació (M21)
- Curs: 2n
- Objectius del text:

1.Descobrir com han afectat les tecnologies de la informació a l'ésser humà i a la societat d'avuí i del futur.
2.Redefinir les nostres prioritats com a docents.
3.Destacar la importància de la digitalització de la cultura i del moment que vivim i alertar al lector per a que puga detectar els canvis que s'estan produint en tots els àmbits de les nostres vides.
4.Utilitzar les noves tecnologies de la informació per a crear en les institucions un entorn per desenvolupar el creixement intelectual i expandir les habilitats dels individus.
5.Integrar les noves teconologies en escoles, empreses, etc.. per a que la informació estiga al alcanç de qualsevol, en qualsevol moment i lloc.
6.Evitar que les noves tecnologies aumenten les diferències socials existents o creen els seus propis marginats.

- Estructura del text:

1.Introducció

Ens trobem en un moment on la societat disposa d'una gran quantitat d'informació degut, en gran part, per la introducció de les noves tecnologies a la informació i la comunicació en la vida de tothom. Aquest fet comporta conseqüències importants com el canvi en la manera de viure de la societat.
Així doncs, els humans ens hem acostumat a una vida molt relacionada amb la tecnologia, sense la qual no sabriem viure.

2. L’evolució de les noves tecnologies de la informació i la comunicació

Si retrocedim al passat podrem conèixer cada fase de l'evolució de les tecnologies d'informació i comunicació i la seua importància, ja que cada una d'elles ha ajudat a arribar al punt on es troba avuí en dia la tecnologia. Aquest conjunt de canvis històrics són:

1r: Aparició del llenguatge oral.
2n: Creació de signes gràfics per registrar la parla (l'escriptura).
3r: Aparició de l'impremta.
4rt: Mitjans electrònics i digitalització de la cultura.

També s'ha de tenir en compte, que qualsevol avanç tecnològic sempre anirà condicionat dins d'un marc socioeconòmic, de manera que d'ell dependrà no només el seu estudi, sinó també la seua aplicació i futur ús en la societat.

3. Les noves tecnologies de la informació i la comunicació

Gonzalez Gisbert defineix el q s'entén per "noves tecnologies de la infomació i la comunicació".
Els ordenadors no només serveixen per processar informació, sinó que aquesta ferramenta també serveix com a un altre mitjà per on es pot arribar a molta informació, comuniar-se amb altres persones,etc.
També dir, que la digitalització de la informació comporta un canvi en els hàbits i costums de la societat provocats per un diferent tractament en tot allò referit a la informació de que disposem. D'aquesta manera arribarem a un canvi progressiu en les formes de pensar.

4. Algunes repercusions de les noves tecnologies

El aconseguir informació ja no és una tasca complicada, sino la seva selecció. Per això, la societat ha de ser concient de la gran quantitat d'informació que reb, ja que ha de ser capaç de diferenciar i utilitzar la que li siga rellevant i útil.
Existeix una gran confusió entre el que és informació i coneixement. L'educació ha de ser capaç de paliar aquestos problemes i proporcionar l'informació necessària, ja que competeix diariament amb mitjans de comunicacions molt forts, com la televisió, per poder convertir-la en coneixements significatius.
Un altre problema seria la transformació del temps i de l'espai en la comunicació i la interactivitat, és a dir que l'emisor i el receptor puguen canviar els seus rols i s'envien missatges instantaneament.

5. Cap a la societat de l'aprenentatge

Les noves tecnologies tenen un paper fonamental en el món de l'educació. Un món que s'ha quedat desfaçat respecte a altres com puga ser la medicina. La societat en la que vivim està exposada a canvis continus i les noves tecnologies de l'educació són el camí per a que arribe a la màxima quantitat de persones per garantitzar el seu desenvolupament tan personal com professionalment cap a un futur millor.
El professor tindrà un paper fonamental, ha de ser el guía cap a una informació apropiada. Els estudiants per la seua part adoptaran un paper més important en la seua formació, una actitud més activa en la búsqueda, selecció, processament i assimilació de la informació.
Les reds telemàtiques per on circula la informació crearà un entorn fluid i multi-mediàtic de comunicació entre professors i alumnes i entre els propis alumnes.
La digitalització i els nous soports electrònics com bases de dades en línea, biblioteques electròniques, etc..seran les noves maneres de presentar i accedir a la informació.

6. Corol.lari: Educar és una tasca centrada en el futur

Les noves tecnologies de la informació aplicades a l'educació permetran una educació més oberta entre les persones eliminant barreres d'espai i temps. No sols aportaran nous mètodes d'ensenyament/aprenentatge, sino que ens canviaran la manera de treballar, relacionar-nos amb la gent, etc..
L'educació en la societat de la informació a de ser un factor de igualtat social i de desenvolupament personal, un dret bàsic i no un producte de mercat per tal de evitar més les diferències socials existents.

- Conclusió de l'autor:

El que l'autor ens vol trasmetre és que conforme ha evolucionat la medicina, la astronomía, etc… ha d'evolucionar l'educació i el sistema educatiu amb la integració de les noves tecnologies, per a formar xiquets i joves que estiguen preparats per un futur que evoluciona contínuament. Per això, la implantació de les noves tecnologies en els centres educatius tindrà un paper important.
Estes noves tecnologies faran que desde les empreses, escoles, etc.. ampliem contínuament els nostres coneixements per millorar tan personal com professionalment, i els xiquets siguen més compromesos en el seu aprenentatge.
A l'autor també li preocupa que les noves tecnologies aumenten les diferències socials existents o creen els seus propis marginats. Per evitar açò els poders públics han de garantir que la informació arribe a tothom o al màxim de gent posible i a més poder accedir a la formació necessària per tal de ser uns ciutadans crítics i responsables.

- Anàlisis del text:

Després de llegir l'article "Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información"del professor i autor Jordi Adell, comentaré les meues conclucions. Pense que tant com estan evolucionant les ciències i l'adaptació de les noves tecnologies a estes, l'educació ha de seguir el mateix camí integrant les noves tecnologies que vagen apareguent per tal d'aconseguir formar individus cada vegada més preparats a l'igual que al llarg dels anys l'ésser humà ha anat evolucionant. Pense que no estem preparats per a sustituir de manera dràstica els mètodes tradicionals de l'ensenyança com cita Perelman en l’article, però sí que estic totalment conforme amb la opinió de que el que hem de fer és intentar fer el mateix que s'ha fet sempre però aprofitant les ventatges de les noves tecnologies. També, per a que persones de distinta edat tinguen l'oportunitat d'accedir, desde qualsevol lloc, a la informació necessària per a la seua formació deuriem de seguir formant-mos per evolucionar i d'aquesta manera fer que millore la societat en general.
Nosaltres mateixa ens donem conter en cada treball que realitzem, de la importància dels ordenadors, Internet, aules virtuals, comunicació en línea, telecomunicacions,etc., que ens proporcionen una major experiència formativa tant a les persones presencials com les que tenen mes dificultats per acudir als centres educatius.

No hay comentarios: